PMD Dawn of Adventurers
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
PortalIndexZoekenLaatste afbeeldingenWondermapRegistrerenInloggen

 

 RPG Gids

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Absol
Guildmaster Rank
Guildmaster Rank
Absol


Vrouw Posts : 34
Points : 0
Registratiedatum : 30-04-11

Character sheet
Leeftijd: 25 jaar.
Team: Geen; Guildleider

RPG Gids Empty
BerichtOnderwerp: RPG Gids   RPG Gids Emptydi mei 03, 2011 7:05 am

Ben je een nieuwe RPGer, of wil je weer even alles op een rijtje zetten? Je bent hier op de juiste plaats. Je mag deze RPG Gids ook op je eigen site gebruiken, zolang je niet claimt dat je hem zelf hebt gemaakt.

De schrijfvorm:

Er zijn verschillende vormen waarin er kan worden geschreven. Bij het RPGen, echter, zijn er maar een paar toegestaan. De ik-vorm, en de hij/zij-vorm.

Fout: Alles wat niet in de ik-vorm of in de hij/zij vorm is.

Goed: Ik blafte naar de andere hond, voordat ik vrolijk begon te kwispelen.

Beter: Jaap keek vrolijk naar de andere hond, voordat hij begon te kwispelen.


De tijd:

Er zijn verschillende tijdsvormen. Je hebt de verleden tijd, en het heden. In de rpg wordt alleen de verleden tijd gebruikt.

Fout: Jaap begint te kwispelen.

Goed/beter: Jaap begon te kwispelen.


Godmodden:

Nog nooit van godmodden gehoord? Niet erg. Het gaat over het besturen van een ander personage, wat niet van jou is. Het kan hierbij gaan over het bepalen van een beweging, wat de ander zegt, en hoe en waar hij gewond raakt. Dit mag natuurlijk wel als de ander hier toestemming voor heeft gegeven.

Fout: Jaap gromde, en beet de onbekende hond in zijn poot, totdat het bot er van brak.

Goed: Jaap gromde, en beet de onbekende hond.

Beter: Jaap gromde, en probeerde de onbekende hond in zijn poot te bijten.

Tip: Typ alleen dat je personage probeert om iets te doen, in plaats van dat het direct raak is. Op deze manier heeft de ander altijd een keuze.


Leestekens:

Onder leestekens vallen veel dingen. Niet alleen de doorsnee tekens zoals ‘”,.? maar ook hoofdletters. Leestekens zijn niet altijd even makkelijk om goed te gebruiken, maar ze maken een bericht wel overzichtelijker, en daardoor prettiger voor anderen, en jezelf, om te lezen.

Fout: jaap begon te kwispelen ik wil spelen zei hij

Goed: Jaap begon te kwispelen. “Ik wil spelen” Zei hij.

Beter: Jaap begon te kwispelen. “Ik wil spelen,” zei hij.

Tip: Let op of je een zin moet eindigen met een punt of een komma. Als je personage aan iets begint wat niks met de zin te maken heeft, gebruik je een punt. Als de volgende zin iets is als ‘zei hij’, dan gebruik je een komma in plaats van een punt. Ook gebruik je nu een kleine letter in plaats van een hoofdletter. Let er ook op dat aanhalingstekens een zin niet afsluiten. Ook hier moet een punt, uitroepteken, vraagteken of komma komen te staan.


Dingen beschrijven:

Dit wordt nog wel eens onderschat. Dingen beschrijven kan ervoor zorgen dat de lezer zich beter in het personage in kan leven, omdat hij nu hetzelfde leest als dat het personage ziet. Ook het beschrijven van gedachtes hoort hier bij. Alhoewel anderen ze niet zouden moeten weten, kan de lezer zich hierbij opnieuw beter inleven.

Fout: Jaap ging zitten.

Goed: Jaap ging zitten op het zachte lichtgroene gras.

Beter: Jaap liet zich voorzichtig zakken op het zachte gras. Het had een zachte groene kleur, iets wat hij wel mooi vond. Hij haalde diep adem door zijn neus, waarbij de frisse geur van het gras zijn neusgaten vulde. Tevreden zuchtte hij.

Tip: Dingen beschrijven hoeft niet ingewikkeld te zijn. Probeer je in te leven in het personage en typ zijn/haar gedachtes. Denk anders aan de zintuigen die je zelf ook tot je beschikking hebt. Beschrijf wat je personage ziet, hoort, proeft, ruikt en voelt. Dan kom je al een heel stuk verder!



Denk er tenslotte nog aan om je post altijd een tweede keer door te lezen voor je hem post, om typ- en spellingfouten te voorkomen. Ook moet je post hier minimaal 3 volle regels lang zijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
https://pmddawn.actieforum.com
 
RPG Gids
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
PMD Dawn of Adventurers :: Information :: Hints-
Ga naar: